Artykuły

Wyświetlono rezultaty 141-160 z 190.

Punkty akcji

08-11-2006 14:52 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Punkty akcji - jeden z elementów mechaniki. W mechanikach typu "punkty akcji" każde działanie gracza oznacza wydanie określonej ilości punktów z ograniczonej puli. Gdy pula wyczerpie się, dany gracz nie może już wykonać ruchu w danej kolejce. Pula punktów akcji nie musi być stała ani równa dla wszys...

American style

08-11-2006 14:48 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
American style - patrz styl amerykański

Geek

08-11-2006 14:42 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 1
Geek (wolne tłumaczenie z ang. "maniak") - termin określający osobę czymś zafascynowaną, w tym przypadku grami planszowymi. Początkowo termin miał znaczenie pejoratywne, zbliżone do "leszcza", obecnie określa doświadczonych planszówkowiczów.

Eurogracz

08-11-2006 14:12 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Eurogracz - żartobliwe określenie miłośnika eurogier .

Balans

08-11-2006 14:10 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Balans gry - patrz zbalansowanie.

Gry amerykańskie

08-11-2006 14:09 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 3
Gry amerykańskie - określenie kategorii gier planszowych. Najczęściej dotyczy gier o dopracowanej oprawie graficznej, bogatej zawartości pudełka (np. figurki) oraz długim czasie rozgrywki. W grach amerykańskich tematyka gry ściśle nawiązuje do mechaniki, jest również mniej abstrakcyjna i skomplikowa...

Grywalność

08-11-2006 13:55 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Grywalność - gwarowy termin określający przyjemność czerpaną z gry. Gry o dużej grywalności to te, w których rozgrywka dostarcza dużej przyjemności bez względu na wygraną. Grywalność ze względu na subiektywny charakter nie jest ściśle powiązana z konkretną grą, a raczej z osobami graczy oraz okolic...

Zbalansowanie

08-11-2006 13:53 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 1
Zbalansowanie - określenie istnienia równomiernego rozkładu zwycięstw względem różniących się od siebie strategii, przy założeniu obecności jednakowych możliwości wszystkich graczy. Brak strategii wygrywającej, istnienie różnych dróg prowadzących do zwycięstwa oraz konieczność reagowania na posuni...

Mechanika

08-11-2006 13:45 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Mechanika - podstawowy element każdej gry planszowej. Mechanika określa zadania i kompetencje graczy, definiując jednocześnie sposób zwycięstwa i determinując możliwe strategie rozgrywki. Mechanika zebrana jest w zbiorze zasad definiującym każdą grę planszową. Mechanika nazywana jest "silnikiem nap...

Efekt śnieżnej kuli

08-11-2006 13:42 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Efekt śnieżnej kuli - wada w mechanice gry polegająca na przyroście możliwych do zdobycia punktów zwycięstwa w miarę ich zdobywania. Powoduje "ucieczkę" lidera i psuje zabawę innym graczom, niszcząc ich szanse na "dogonienie" go w punktacji. Kojarzona najczęściej ze złym zbalansowaniem rozgrywki. ...

Efekt papier-nożyce-kamień

08-11-2006 13:24 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Efekt papier-nożyce-kamień - określenie elementu mechaniki dotyczące najczęściej gier wojennych. Efekt określa sytuację, gdy jeden rodzaj sił jest skuteczny przeciwko drugiemu, ulegając jednocześnie trzeciemu. Zaplanowany efekt papier-nożyce-kamień stanowi element mechaniki, niezaplanowany świadcz...

Ruch symultaniczny

08-11-2006 13:23 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Ruch symultaniczny - rodzaj mechaniki, w której gracze jednocześnie podejmują decyzje odnośnie operacji wykonywanych w danej turze. Najczęściej przybiera formę kart akcji odwracanych i egzekwowanych jednocześnie. Przykłady:Warrior KnightsWings of WarFull Thrust

Gry kooperacyjne

08-11-2006 13:21 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Gry kooperacyjne - rodzaj gier planszowych, w których długofalowe cele wszystkich graczy są tożsame. W ten sposób gracze są zmuszeni do współpracy i wzajemnej interakcji. Najczęstszym przykładem zastosowania takiej mechaniki są gry, w których grupa uczestników gra przeciwko samej grze (Shadows over...

Efekt papier-nożyce-kamień

08-11-2006 13:16 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Efekt papier-nożyce-kamień - określenie elementu mechaniki dotyczące najczęściej gier wojennych. Efekt określa sytuację, gdy jeden rodzaj sił jest skuteczny przeciwko drugiemu, ulegając jednocześnie trzeciemu. Zaplanowany efekt papier-nożyce-kamień stanowi element mechaniki, niezaplanowany świadc...

Dynamiczny system punktacji

08-11-2006 13:12 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Dynamiczny system punktacji - jeden ze sposobów rozstrzygania zwycięstwa, stosowany najczęściej w eurograch. Istotą tego systemu jest wpływ graczy na ilość punktów zwycięstwa uzyskiwanych z danego zasobu. W takim wypadku kluczem do wygranej nie jest tylko gromadzenie określonego rodzaju zasobów, a...

Territory control

08-11-2006 13:06 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Territory control (z ang. "kontrola terytorium") - rodzaj mechaniki gry. Polega na zdobywaniu przewagi w określonych punktach planszy. Może to dotyczyć ilości wojsk, pieniędzy czy zasobów, ale zawsze stanowi niezbędny etap do osiągnięcia zwycięstwa. W przeciwieństwie do klasycznych gier wojennych,...
Książęta Florencji

Książęta Florencji

Germańscy Książęta Florencji

07-11-2006 20:19 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Renesansowe Włochy cieszą się sporą popularnością wśród projektantów gier planszowych. Wystarczy wymienić Palazzo, San Marco czy też Serenissma. Wolfgang Kramer i Richard Ulrich podjęli próbę przeniesienia atmosfery włoskiego renesansu na realia gry planszowej za pośrednictwem Książąt Florencji. Oba...
Card driven

Card driven

07-11-2006 19:20 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Card driven (wolne tłumaczenie z ang. "zagrywanie kart") - element mechaniki uwzględniający zagrywanie kart, najczęściej "z ręki" danego gracza. Zazwyczaj wprowadza to element ograniczonej informacji o charakterze niekoniecznie losowym. Karty najczęściej można zagrać w różny sposób, powodując różne...

Interakcja

07-11-2006 10:24 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 0
Interakcja - jeden z parametrów charakteryzujących gry planszowe. Określa on wzajemne oddziaływanie na siebie graczy i ich posunięć, jest miarą "towarzyskości" rozgrywki. W przypadku gier o dużej interakcji każde posunięcie zmienia plany innych graczy. W przypadku gier o skrajnie małej interakcji...

Suma gry

07-11-2006 10:18 | Marcin 'Ezechiel' Zaród | Komentarze: 3
Suma gry - jeden z elementów teorii gier, opisujący sposób dystrybucji punktów pomiędzy graczy. W grze o sumie zerowej gracze zabierają sobie wzajemnie punkty. Zysk jednego z uczestników oznacza porażkę drugiego. Przykładem takich gier są brydż (partia) i szachy (bicie). Parametr ten również oznac...
ZAMKNIJ
Strona korzysta z plików cookies w celu realizacji usług i zgodnie z Polityką Plików Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu do plików cookies w Twojej przeglądarce.